Ryddegruppa – årsrapport 2022

Ryddegjengen har i 2022 bestått av: Øivind Bakke, Øivind Bigum. Sigmund Eriksen, Trygve Gjessing, Henning Jørgensen, Fredrik Henriksen, Ingar Larsen, Ib Lund, Viggo Løvås, Tom Neeb, Svein Norheim, Tommy Svendsen, Jan Thorsen, Rolf Erik Torgersen og Ulf Vidar Larsen.

Gruppa har i år en dugnadsinnsats på 1200 timer på diverse kulturminner i distriktet. Foruten ettersyn av tidligere ryddede prosjekter har vi også i år hatt noen nye prosjekter.

Vi kan nevne fullføring av Paulsbo Skole, rydding av jordkjeller på Nyhagen, malt opp teksten på minnesten ved Svenskegravene på Ør og Svenskegrava på Gribsrød, ferdig stilt veiskilt på Bokerød, Ryddet og utbedret sti fra Gullund til endestasjon for Luftbanen, satt opp ny mur ved brygga og gruset opp stien på Skriverøa.

Det største oppdraget i høst må vel være frakting av materialer opp for restaurering av stallen på Berby med helikopter. Det var tidkrevende planlegging.

I tillegg har vi utført oppdrag for Økomuseum Grenseland med rydding og vedlikehold av skilter samt tilsyn med Monolittbruddet og Galärvägen (fra Strömstad til Hällesmörk).

Jeg takker alle i gruppa for innsatsen i 2022 og ser frem imot 2023.

Hvis det er noen som er interessert å være med i ryddegruppa så ta kontakt med Ulf Vidar Larsen på telefon 99508381 eller send en epost til uvlar54@gmail.com

Ulf Vidar Larsen