Årsrapport fra Turkomitéen 2018

I 2018 har den eneste i turkomitéen vært Arnfred Antonsen.

21. mai, 2. pinsedag, møttes om lag 30 lokalhistorisk interesserte mennesker ved Hafsrødsaga. Turarrangøren hadde nok ventet seg en del flere frammøtte denne dagen. Den værmessige ramma kunne nemlig knapt vært bedre: blå himmel, sol og sommertemperatur.

I dette området nord for Ørsjøen finner vi gårdene Hafsrød og Nybøle. Fokuset vårt denne dagen skulle nettopp være på disse to gårdene.

Folket vandret først bort til Nybøle. Gården er jo nærmest en åpenbaring der den troner på en liten høyde opp og nord for Nybøletjern: rødmalte bygninger, marker med beitende sauer, skogen omkring, blinkende vann og attpåtil var det norske flagget heist – forhåpentligvis til ære for vandringsfolket. For en del byboere vil det nok fortone seg ensomt og kanskje tungvint å bo på et sted som Nybøle. Men beboerne her, Jon Stumberg og familien, bor da sannelig på en av de vakreste plasser i Halden kommune. Jon gav forsamlingen et innblikk i hvordan det oppleves å ha adresse her i dag, hvordan gården drives og selvfølgelig fikk vi også et historisk tilbakeblikk.

Ferden gikk så via gapahuken nede ved Nybøletjern tilbake forbi Hafsrødsaga og opp til Hafsrød. Vitterlig er det da vakkert på Hafsrød også: velstelt bygningsmasse omgitt av beitemarker for dåhjort. Og kikket vi litt godt etter, så var det blinkende vann også her. Mellom trestammene i øst øynet vi Hafsrødtjernet.

Vertskapet, Wencke og Fritz Anker-Rasch, tok imot oss på tunet. Medbragt mat og drikke ble nytt mens vihørte om livet på gården i fortid og nåtid. En av utfordringene det innebærer å bo på Hafsrød er dårlig mobildekning. Heldigvis er fasttelefonen fortsatt operativ. Hafsrød er en stor skogseiendom og tilbyr utleie av koier og annet husvære rundt på eiendommen, bl.a. inne ved Store Erte. Interessant var det å høre om gårdens oppdrett av dåhjort og muligheten for å kjøpe en for de fleste uvant type kjøtt.

Noen av deltagerne valgte å ta turen inn til minnestøtta etter de to som ble skutt av tyskerne i 1944.

I samarbeid med Tistedalen Friluftslag deltok undertegnede i planleggingen av en fottur langs Karl XIIs vei søndag 2.september. Ingrid Solheim var turleder og stod for selve gjennomføringen av arrangementet.

Turen tok utgangspunkt i Bråtane i Skauskroken. Før vandringen startet fortalte Håkon Bråthen om livet her innpå skogen. Så lå en åtte kilometers fottur foran deltagerne. Etter noen timer var det «målgang» på Gamle Prestebakke. Her var det for vandrerne å ta for seg av Sensommerstevnets attraksjoner.

Er det noen av dere som leser dette som kan tenke seg å være med å planlegge og gjennomføre kulturhistoriske turer i historielagets regi? Ta da kontakt med undertegnede.

Tistedal 28.01.2019
Arnfred Antonsen