Huskomiteens årsrapport for 2004

Huskomiteens medlemmer for 2004 har vært: Thorstein Holm, Hans Stegerød, Rolf Arild Engebretsen, Jarle Heed, Camilla Sivesind, Ingebjørg og Holger Samuelsson, Ragnhild og Steinar Løberg

Fire ordinære møter har vært holdt, og diverse dugnader har blitt utført, bl.a. storrengjøring av huset, rydding av loft, rydding av vognskjul.

Av større arbeidsoppgaver nevnes:

• Thorstein Holm har atter en gang donert virke som vedmester Engebretsen har kappet, kløvd og stablet, for så å fungere som fyrbøter for husets ovner også denne sesong.
  • Leif Solvang har også dette året vært vår trofaste vaktmester og har utført regelmessig plenklipping og hyppige flaggheisinger.
  • Vårt dyktige elektriker-team Stegerød-Killingrød har sørget for ytterligere oppgradering av Gamle Prestebakkes elektriske anlegg: De elektriske installasjonene er ferdig montert i både Svenskestua og Prinsestua, nytt opplegg er også kommet på stabburet, og bedre belysning på loftet. For hele anlegget er tilstandsrapport utarbeidet – med skisse for videre fremdrift og dels med kostnads-overslag.
  • Aksjon vindusrestaurering var heldigvis langt på vei fullført før kulda satte inn. Mot hagen er seks ”nygamle” vindusrammer på plass.
  • Rehabiliteringen av Forpakterboligen har også involvert deler av Hus-komiteen, i samarbeid med Styringsgruppa (bl.a. maling)
  • På innredningsfronten har det skjedd mye på Gamle Prestebakke: Til erstatning for stil-møblementet Thorstein Holm velvillig har lånt oss i flere år, har Huskomiteen anskaffet til Prinsestua et svensk 1800-talls-møblement i ”Karl-Johan-stil”, bestående av sofa, bord og seks stoler; til Margretestua et møblement i ”klunke-stil” fra århundreskiftet i rød plysj, bestående av sofa, bord, 2 karmstoler og 4 enkle stoler.

Ellers er gaver i form av bilder og veggtepper tatt hånd om og oppmontert.

• I 2004 er en betydelig utleievirksomhet til jubilerende historielags-medlemmer og besøkende foreninger administrert.
  • Huskomiteen har overlevert styret en prioriteringsliste for prosjekter vi ønsker utført – med tilbygg for toaletter og omlegging av tak som de største investeringene.