Årsberetning – Slektsgranskergruppen 2004

De mest aktive i 2004 har vært Stein Gjerløw, Anne K. Sætre Jensen, Inger-Lise og Arne Signebøen, Heidi Kjellin Brynildsen, Gunvor og Knut Brække. I tillegg kommer Johnny og Willy Simensen, som sitter hjemme og registrerer og kontrollerer for hverandre.

• ”Døde i Enningdalen 1720-1790” er registrert og kontrollert. Heidi og Gunvor redigerte, Wenche-Lise Halvorsen kopierte og Heidi bandt inn 50 hefter – og alt ble ferdig til Berbydagene 12. og 13. juni 2004.
  • På Berbydagene hadde vi ”stand” i 2. etasje i Husmorskolen. Hele gruppen var med. Vi hadde med datautstyr, leseapparater, kopier av kirkebøker og forskjellige oppslagsverk. ”Standen” vår var godt besøkt, spesielt da Marius Hellerud holdt foredrag om ”Hvordan bruke internett til å spore slekt i USA”.
  • ”Forlovede og viede i Enningdalen 1720-1789” og ”Viede i Idd 1720-1770” kom i september endelig inn på Digitalarkivet på Internett. Noen feil ble det i starten, noe er rettet og resten har de lovet å rette opp.
  • ”Døde på Idd 1720-1790” er registrert ferdig. Inger-Lise og Gunvor tilrettelegger dette for kopiering. Vi regner med å bli ferdig med dette første halvdel av 2005.
  • ”Døpte på Idd 1720-1769” har vi begynt å registrere. Her er det mye å gi seg i kast med. Til sammenligning er ”Døde” på Idd i denne perioden ført på 10 sider i kirkeboken, mens ”Døpte” er ført på 55 sider.
  • Under Sensommerstevnet på Gamle Prestebakke var vårt rom i 2. etasje svært godt besøkt av vitebegjærlige slektgranskere.
  • Den 13. mars hadde gruppen, pluss Ragnhild og Steinar Løberg, studietur til Mellerud Museum. Dette er et fantasisk flott museum, med en imponerende samling grunnlagsmateriale for slektsgransking. Det var 3-4 personer som hjalp oss, og vi hadde godt utbytte av besøket. Stein hadde tilrettelagt besøket med grunnleggeren av museet og samlingene.
  • I 2004 har vi hjulpet 7-8 personer med å lete etter sine aner. Det er Stein, Anne og Gunvor som har jobbet mest med dette.
  • Kilderegistreringskomitèen i Østfold har spurt oss om vi kan transkribere ”Skattematrikkel 1723 for Idd og Enningdalen”. Stein har begynt på transkriberingen, men kopiene av matrikkelen er så dårlige at det er et møysommelig arbeid.
  • Gruppen ser fram til at historielaget får egen hjemmeside på Internett slik at vi kan legge inn våre registreringer der.

Knut Brække for Slektsgranskergruppen