Årsrapport for Bibliotekskomiteen 2018

Bibliotekskomiteen har i 2018 bestått av Steinar Løberg, Arnfred Antonsen, Hege Vold Jensen, Eivind Nygaard, Jarle Heed, Hans Kristian Mjølnerød, Astrid Lie, Unni Nøding, Rolf Arild Engebretsen, Tore Collett-Moen og Jens Bakke.

I 2018 har biblioteket på Gamle Prestebakke vært gjennom store arbeider og store endringer. På våren stengte vi for publikum for å kunne tømme rommene – de måtte tømmes for å frigjøre gulvene, som er blitt slipt, lakket (det gule rommet) og malt (det grønne rommet). Den store endringen består i at biblioteket har fått et nytt satsingsområde. Bokutlånet har vært dalende over flere år, og derfor besluttet vi å avvikle det ordinære skjønnlitterære biblioteket og andre generelle bøker, og isteden satse på lokalhistorie, øvrig historie og lokal skjønnlitteratur. Gjennom gaver har den historiske boksamling vokst i senere år. Ved denne slankingen av bokmassen har vi fått plass til slektsgranskergruppa i det grønne rommet. Vi tror at samboerskapet vil bidra til mer aktivitet i bibliotekrommene både for slektsgranskerne og for biblioteks komiteen.

Selv om det ordinære biblioteket har vært stengt for publikum, har bibliotekkomiteen vært aktive ved flere av publikumsarrangementene på Gamle Prestebakke. Komiteen hadde bl.a. ansvar for filmkvelden med Tex Strandberg, som 15. mars viste film for fullsatt Svenskestue. Her viste han opptak fra bygging av den nye brua i Halden i 1999, samt noen eldre godbiter. På nyåret 2019 kan vi igjen ønskes publikum velkommen i biblioteket på Gamle Prestebakke!

10. januar 2019
Jens Bakke