Huskomiteens årsrapport for 2010

Medlemmer i HK dette år har vært: Jon Hordnes, Arild Svendsen, Ragnhild Løberg, Gerd Kvaale, Kai Hov, Jon Jørstad, Kjell Eriksen, Hans Kristian Mjølnerød, Ole Jacob Stenvik og Steinar Løberg (leder).

Dugnadene tirsdag og torsdag fra kl. 18 til 21 startet allerede 15. april. Foran konfirmasjons-sesongen ble en stor fellesdugnad holdt 29. april. Dugnadene fortsatte frem til St. Hans og startet opp igjen 10. august – i forkant av sensommerstevnet.

Medlemmene av HK har møtt flittig opp på dugnad, og i tillegg har Dagrunn og Klaus Bråtene fra Arrangementskomiteen deltatt trofast.

I 2010 stod tilbygget ferdig, og det ble malt både utvendig og innvendig. Ellers gikk det meste av dugnadene med til opprydding på eiendommen og i hus og uthus. Mange gjenstander gitt av Borger Thorby var etter hvert blitt lagret i forpakterboligen og andre bygninger. Et stort arbeid gikk derfor med til å sortere og transportere, rydde og organisere på nytt . Redskapshuset var av andre årsaker et eneste overfylt kaos : Det måtte tømmes og innredes på nytt for å tjene som lokale for loppemarkedet. Bl.a. ble veggreoler oppmontert av Ulf Vidar Larsen.

Ragnhild Løberg og Rolf Arild Engebretsen har i 2010 påbegynt en systematisk registrering av gjenstander. Alle gjenstander i hovedbygningens stuer er registrert med historikk i egen gjenstands-protokoll.

I Forpakterboligen har Jon Stumberg reparert tak i gang, tømret igjen døråpninger og satt inn to gamle dører fra bryggerhuset på Tange gård. Arild Svendsen og Stein Gjerløw fullførte gulvleggingen – gulv i fin gammeldags stil – og stensatte rundt grua/bakerovnen. Ellers ble inventar, for det meste gaver, registrert på lister, gjenstandene sortert og rommene møblert. Også Landhandelen ble igjen meget presentabel før innrykket til sensommerstevnet.
Rolf Arild Engebretsen har også i 2010 besørget plenklipping på det store utearealet og vedfyring til møter o.a. – med ved han hovedsakelig selv har skaffet, kløvd og lagret.

Gaver: Også i 2010 mottok vi mange gjenstander fra Borger Thorby, bl.a. lysekrone, kandelabre og ikke minst malerier og trykk. Ellers fikk vi elggevirer fra Jens Vold, slede fra Tor-Finn Aunevik, lysekrone fra Reidun Hansen. Vi takker for alle gaver historielaget har mottatt i 2010.

I 2010 nedla Meteorogisk institutt den manuelle værstasjonen og overlot den til historielaget som et kulturminne.

S.L.