Huskomiteens årsrapport for 2008

Medlemmer i HK dette år: Arild Svendsen, Jon Hordnes, Kai Hov, Gerd Kvaale, Ragnhild Løberg, Gunnar Arholt, Knut Heie, Gunnar Eng, Steinar Løberg (leder).

HK har hatt fire ordinære møter, men desto flere arbeidsmøter: fra midten av april og fram til St. Hans som oftest dugnader tirsdag og torsdag, med egne vaktlister medhovedansvarlige for hver dato.

Rengjøring av hovedbygningen, rydding av uteområdet og hagearbeid: beskjæring av frukttrær og istandsetting av blomsterbed ble utført.

Forberedelser til det store Prestebakke-stevnet 7. og 8. juni krevde ekstra innsats: Området utenfor redskapshuset ble ryddet, og redskapshuset ble tømt for lopper med tilhørende utstyr. Vognskjulet ble ryddet, og et nytt loppemarked ble etablert der.

Etter St. Hans ble årets største prosjekt igangsatt: Grøfter ble gravet fra hovedbygningen til verkstedet og redskapshuset og elektriske kabler lagt. Lysstolpen mellom verkstedet og redskapshuset forsvant. Arbeidet ble utført av Fortum og Hans Stegerød og Kåre Killingrød. De monterte tavle i verkstedet og i redskapshuset og besørget også ny utebelysning på vognskjul, stabbur og særlig på redskapshuset, der tre utelamper ble oppmontert. Alt dette ble utført for pengemidler (kr. 50 000) gitt av Gjensidigestiftelsen.

På sensommeren satte HK også i gang med vask av langveggen ut mot tunet og av gavlveggen mot hovedveien. Stillas ble reist, og veggene ble malt med ett strøk linoljemaling. Maling ble utført av flere, med Jon Hordnes i fremste rekke.

En lørdag på senhøsten ble en fellesdugnad arrangert. Surt ute, men god lapskaus i varm stue. Bl. a. ble emnene til skigarden renset for bark og lagret i redskapshuset.

I god tid før julemøtet, den store massemønstringen, ble bjelkelaget under Svenskestua forsterket av Jon Stumberg – med solid materiale donert og tilkjørt av Thorstein Holm.

I den varme årstid utførte Rolf Arild Engebretsen regelmessig plenklipping på hele utearealet, i den kalde årstid besørget han vedfyring til de fleste arrangementer. Erna og Kai Karlsen besørget flagging på alle offentlige merkedager og ved flere private.

I Forpakterboligen ble kjelleren ferdig restaurert, og et solid og vakkert plankegulv ble lagt. Arild Svendsen og Stein Gjerløw assisterte Steinar Nordgjerde. Deretter ble gulvet grundig såpeskurt og rommet møblert med bl.a. en skuvseng fra Bråtorp. Til årets store stevne kunne ”museet” by på både brødbaking i stenovn og utstilling av lokale tekstiler. Under stevnet ble det hit innkjøpt bl.a. et antikt hjørneskap og et bord. Mellom Forpakterboligen og naboeiendommen ble det satt opp et gammeldags planke- gjerde.

På Prestebakkestevnet var Landhandleriet igjen meget presentabelt. Takk til komiteen!